Istočno Sarajevo jedini je grad u Republici Srpskoj sastavljen od opština, njih šest, teritorijalno rasprostranjenih i saobraćajno nedovoljno dobro uvezanih. Dok nam obećavaju izgradnju tunela Pale- Istočno Novo Sarajevo vrijednog oko 200 miliona maraka, u Istočnom Sarajevu ne postoji javni gradski prevoz, već se autoprevoznicima daju subvencije da bi pokrili ove linije.
Piše: Valentina Galović
Građani su mahom nezadovoljni postojećim javnim prevozom. Oni kojima ovakav vid transporta nije jedina opcija sve više izbjegavaju da koriste isti. Autobusima se voze najviše đaci i studenti, a zanimljivo je i da ukoliko, na primjer, iz opštine Istočni Stari Grad trebate doći u bolnicu u Kasindolu, potrebno je promijeniti tri prevoza, odnosno tri linije.
„Uslovi u autobusima su jako loši. Zimi ne radi grijanje, neki autobusi čak i prokišnjavaju. O higijeni autobusa da i ne govorimo. Na duže relacije šalju se neispravni autobusi u kojima se vozi više putnika nego što je predviđeno. Što znači da, bez obzira što se kupili kartu, niko vam ne garantuje da ćete imati i gdje da sjednete“, rekao je jedan od nezadovoljnih korisnika za Spin info.
Gradska uprava Istočno Sarajevo je u 2023. godini izdvojila 320 000 KM za subvencije, što je za 50 000 KM više nego u 2021. godini, međutim usluge javnog prevoza nisu poboljšane. Iz Odjeljenja za saobraćaj i stambeno- komunalne poslove Grada, umjesto rješavanja problema i iznalaženja sredstava za poboljšanje usluga građanima, trenutno stanje pravdaju manjkom finansijskih sredstava i aktuelnim poskupljenjima.
„Svi smo svjedoci velike inflacije, a posebno cijene goriva, maziva, guma i drugih potrošnih materijala što je prouzrokovalo da je povećanje subvencije samo ublažilo ove troškove. Ove godine grad Istočno Sarajevo zbog veoma malog priliva PDV-a nije bio u mogućnosti da obezbijedi redovne mjesečne subvencije za nerentabilne autobuske linije i to je vjerovatno uticalo jednim dijelom na redovnosti linija“, navode iz ovog odjeljenja za naš portal.
Projekat “pametan gradski prevoz” nije se pokazao kao dobra investicija
Još u oktobru 2018. godine održana je konferencija za novinare na kojoj je zvanično predstavljena aplikacija „SatBUS Istočno Sarajevo“ u sklopu projekta „pametnog gradskog prevoza“. Projekat je u potpunosti finansirao grad Istočno Sarajevo u saradnji sa Gradskom razvojnom agencijom, a vrijednost kompletnog projekta iznosila je oko 30 000KM.
Pametan gradski prevoz nije se pokazao kao dobra investicija, jer aplikaciju više nije moguće preuzeti i ne postoji na Google prodavnici.
Nadležno odjeljenje pitali smo i zašto aplikacija u koju je uloženo toliko novca više ne postoji.
„Aplikacija SatBUS se pokazala kao veoma nefunkcionalna i nije opravdala očekivanja, tako da grad Istočno Sarajevo nije produžio ugovor sa firmom koja je vršila usluge centralizovanog prikupljanja podataka i održavanje aplikacije. Uprkos poziva građanima da sve uočene nedostatke, neažurnost podataka, novonastale promejene (pomjeranje redova vožnje, promjene u cjenovniku i ostale promjene tehničke ili druge prirode koje su vezane za gradske linije) prijave nadležnom organu zainteresovanost građana za aplikaciju SatBUS je bila veoma mala. Takođe, moramo istaći da nije bilo dovoljne saradnje prevoznika u smislu blagovremenog dostavljanja informacija o promjeni pomjeranja redova vožnje, kako bi se iste ažurirale na aplikaciji“, navode iz nadležnog odjeljenja.
Električni autobusi u Istočnom Sarajevu- nepoznat pojam ili realnost?
Još jedan od projekata u kojima učestvuje grad Istočno Sarajevo jeste „Misija gradova“. Naime, Gradska uprava najavila je uvođenje električnih autobusa kojima bi se unaprijedio sistem prevoza putnika
.
Na pitanje o dodatnim informacijama vezano za ovaj projekat iz Odjeljenja za saobraćaj i komunalne djelatnosti grada dobili smo sljedeći odgovor:
„Što se tiče projekta ‘Misija gradova’ grad Istočno Sarajevo je jedan od gradova Evrope koji je izabran u jakoj konkurenciji gradova, za učešće u ovoj misiji, a sve u cilju smanjenja zagađenja zraka i stvaranju boljeg životnog standarda za građane. To uključuje tehničku i finansijsku podršku tokom 10 godina. U toku je kreiranje ugovora, a nakon potpisivanja istog grad će definisati i odrediti, u skladu sa svojim mogućnostima, učešće u projektu“.
Dok svjetski gradovi, za potrebe javnog prevoza, testiraju vozove koji se kreću brzinom od 320km/h, grad Istočno Sarajevo i dalje ima problem da pokrije određene linije sa bar po jednim ispravnim autobusom.
Na kraju se postavlja pitanje da li je prioritet ulaganje u poboljšanje uslova u autobusima i povećanje broja linija ili je ipak prioritet ulaganje u projekte koji ne nude nikakvu garanciju.