Banjaluka bez ikakvog plana troši milione na javni prevoz
26.01.2023. / 16:20
BANJALUKA – Grad Banjaluka je za održavanje javnog autobuskog prevoza u posljednjih nekoliko godina potrošio oko 3,4 miliona, ali bez plana koji bi doveo do toga da se podigne kvalitet javnog prevoza i time poveća broj korisnika. Plan je trebao biti sadržan u Studiji javnog prevoza, koja nije pripremljena iako je Grad bio obavezan da to uradi.
Kako je javni novac trošen najbolje pokazuju situacije koje su se prethodnih godina odigravale u Banjaluci, iz kojih je vidljivo da je sav uloženi novac korišten za „gašenje raznih požara“.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘div-gpt-ad-1681902859551-0’); });
Prethodna administracija je u 2020. godini izdvojila 450.000 KM za podršku prevoznicima koji su zbog pandemije virusa korona imali probleme u radu, zbog redukovanih broja polazaka i smanjenog broja putnika. Novac je isplaćen prevoznicima, kako autobusi ne bi stali u Banjaluci.
Sa tom praksom nije stala ni aktuelna administracija. Oni su od dolaska na vlast u Banjaluci izdvojili oko tri miliona KM za javni prevoz.
Osim negativnih posljedica pandemije, u igru se uključio još jedna faktor, nagli rast cijena goriva zbog čega su prevoznici u više navrata tražili povećanje cijena karata. Skupština grada Banjaluka je poskupljenje odobrila u dva navrata.
Reakcija Grada Banjaluka je bila da se to poskupljenje karata kompenzuje, tako što će Grad subvencionisati mjesečne karte za pojedine kategorije stanovnika, a osim toga novac je izdvajan za nerentabilne seoske autobuske linije. Sve gore navedene odluke prethodne, ali i ove adminstracije su bile reakcije na trenutne situacije, ali bez pripreme dugoročnog plana djelovanja.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘div-gpt-ad-1684492379332-0’); });
Plan je trebao biti sadržan u Studiji o javnom prevozu, koja treba ponuditi ključna rješenja za oblast javnog prevoza u gradu, odnosno u kom pravcu između ostalog, trebaju ići budžetska ulaganja.
Do sada je aktuelna administracija samo jednom pokušala da pokrene proces izrade Studije. Objavljena je javna nabavka prošle godine, koja je zbog žalbi poništena i od tada nije bilo pomaka po tom pitanju.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘div-gpt-ad-1684492553058-0’); });
Rok za Studiju istekao u maju 2021. godine
Direktor „Autoprevoza GS“ Dejan Mijić podsjeća da je obaveza gradske vlasti bila da pola godine od potpisivanja ugovora sa prevoznicima uradi Studiju. Ugovor je potpisan u novembru 2020. godine i ta obaveza nije ispunjena.
„Zadnje što sam na tu temu čuo je bilo da je objavljen tender, ali da je kasnije poništen. Koliko je meni poznato nakon toga nije objavljivan novi“, kazao je Mijić za CAPITAL.
Smatra da je veliki problem što ta Studija još nije urađena.
„Od tog dokumenta zavisi dalji razvoj i unapređenje gradskog i prigradskog saobraćaja“, kazao je on.
Dodao je da je Grad izmirio sve obaveze kada je u pitanju isplata subvencija, te da je u budžetu grada i ove godine sadržana stavka koja garantuje da će prevoznici dobiti tu vrstu podrške iz gradske kase.
Gradski menadžer grada Banjaluka Bojan Kresojević je kazao da se danas usvaja Plan javnih nabavki za ovu godinu, i da je izrada te Studije sadržana u tom dokumentu.
„Na osnovu toga raspisaćemo javnu nabavku za izradu Studije, jer su nam bila potrebna sredstva za te namjene. Lani smo novac sa te stavke, zbog smanjenja prihoda i amandmana na budžet grada, morali iskoristiti za druge potrebe. Sada je vrijeme da što brže dođemo do te Studije“, rekao je Kresojević, ali nije precizirao kada bi javna nabavka mogla biti raspisana.
U Banjaluci su trenutno registrovane 23 gradske i 34 prigradske linije, na kojima se na godišnjem nivou realizije preko osam miliona kilometara, odnosno oko 680.000 kilometara na mjesečnom nivou.
CAPITAL: V. Popović