frustracije sarajlija
Nepotpun zahtjev zaustavio izgradnju Južne longitudinale u Sarajevu
4 sedmice
Plan je da se poveže Mojmilo, Alipašino Polje, Švrakino Selo, Aneks, Hrasno, Hrasno Brdo, Grbavica i Skenderija. Saobraćajnica bi trebala imati po dvije trake u oba smjera, i kao takva samo je dijelom završena jer osim u Novom Sarajevu, radovi su stopirani i na teritoriji općine Novi Grad
Putovanje s jednog na drugi kraj grada svakodnevni je izvor frustracija za Sarajlije i sve ostale koje put tamo nanese. U vrijeme saobraćajne špice vožnja do radnog mjesta, škole i slično obično traje duže od sata, pa onda još toliko u povratku.
Alternative nema, jer i na alternativnim pravcima situacija je identična.
U online i uličnoj anketi koju je Fokus nedavno proveo građani Sarajeva su na listi svojih želja visoko pozicionirali poboljšanje saobraćajne instrastrukture. A jasno je i zašto.
Nikad se ne radi kao pred izbore
Navikli smo da se uoči izbora intenziviraju radovi na svemu i svačemu, pa tako i cestama. Neke se grade iznova, na starim se postavlja svjež asfalt, mijenjaju se ivičnjaci, popravljaju pješačke staze… Kako narod voli reći, šta se uradi do izbora – uradilo se. Četiri gradske sarajevske općine pitali smo šta trenutno rade na poboljšanju saobraćajne infrastrukture.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘intext’); });
Dakle, u Starom gradu su u proteklih nekoliko mjeseci sanirane ulice: Niže banje, Dženetića čikma, Alajbegovića, Cesta M5, Isevića sokak, Za Beglukom, Tale Ličanina, Ablagijin sokak, Balibegovica čikma i Poddžebhana. Radovi su počeli ili su planirani u ulicama: Sedrenik-Barice, Bistrik basamci, Pod Hridom, Paje, Hadžijska ravan, Nevjestina i Grlica. U Centru je u toku sanacije saobraćajnica u ulicama Poljine, Panjina kula, te Sulejmana Omeroviča Cara na području Mjesne zajednice “Šip”. Radi se i na rekonstrukciji i proširenju Nahorevske ulice, te izgradnji mosta, dok su radovi na proširenju saobraćajnice u Ulici Kromolj nedavno okončani.
Općina Novo Sarajevo će nakon okončanja postupka javne nabavke pristupiti izvođenju radova na obnavljanju, zamjeni i ojačanju dotrajalih kolovoza na dijelovima ulica Muhameda ef. Pandže, Ante Fijamenga, Džamijska, Husinjska, Samoborska i Grbavička. U Novom Gradu su u toku radovi na rehabilitaciji ulica Majdanska, Sulejmana Efendije Musića, Braće Mulić, te Bulevar Mimara Sinana. Općina je prethodno izradila projektnu dokumentaciju i elaborate za rekonstrukciju ovih ulica, te ih dijelom sufinansira, dok veći dio sredstava osigurava Ministarstvo saobraćaja KS.
Malo četiri, pa malo dvije trake
Vjerovatno će okončanje radova na sanaciji ulica olakšati život stanovništvu koje tamo živi. Međutim, neophodno je intenzivirati i konačno završiti i one druge projekte za koje treba daleko više vremena od predizbornog i za koje su odgovorni različiti nivoi.
Vlasti već dugo obećavaju moderne saobraćajnice i, istini za volju, nešto je i urađeno. Međutim, potpuna realizacija decenijskih projekata i dalje je na čekanju. Primjera radi, Južna longitudinala. Jedna od najvažnijih saobraćajnica kroz glavni grad BiH čijom bi se izgradnjom znatno rasteretio saobraćaj. Samim time, ubrzao bi se i trolejbuski prevoz, a tamo gdje je bolji javni saobraćaj, manja je potreba za individualnim vozilima.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘intext_1’); });
Nažalost, na nastavak gradnje dijela Južne longitudinale čeka se već sedam godina, a zapelo je na području općine Novo Sarajevo u naselju Grbavica. Saobraćaj je rasterećen na dijelovima gdje postoje četiri trake, ali onda neminovno opet nastaju “čepovi” na dijelovima gdje se dvije trake izgube.
Najveća kočnica izgradnje saobraćajnica, prema riječima direktora Direkcije za puteve KS Selmira Kovača, su neriješeni imovinsko-pravni odnosi.
Uplaćena naknada vlasnicima na Grbavici
– Mi smo više puta naglašavali zašto sporo ide izgradnja putne infrastrukture u Sarajevu. Naime, pored toga što je urbani dio i radi se uvijek pod saobraćajem, to se prevazilazi. Najveći problem zastoja svih navedenih projekata su imovinsko-pravni odnosi. I Južna longitudinala i Prva transverzala se rade samo gdje je to riješeno, jer se samo na tom dijelu može dobiti građevinska dozvola – pojašnjava Kovač za Fokus.
Imovinsko-pravne odnose rješava Zavod za izgradnju KS u saradnji sa općinama. Zavod pokreće proceduru nakon završene eksproprijacije za koju su zadužene općine. Problemi nastaju zato što često dolazi do žalbi odnosno tužbi, pa predmeti završavaju na sudu. Ti postupci traju jako dugo, nekada i godinama.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘intext_3’); });
– Na Južnoj longitudinali, pored izgrađenog dijela ceste, ishodovana je građevinska dozvola na potezu od pomoćnog stadiona FK Željezničar do raskrsnice sa Ulicom Hamdije Čemerlića. U toku su pripreme za taj projekat i realizacija bi trebala biti u 2025. godini – navodi Kovač.
Od 2017. godine trajao je sudski postupak zbog sporne nekretnine na ovom dijelu. Dugogodišnji problem konačno je riješen. Ministarstvo saobraćaja KS – Direkcija za puteve 17. jula uplatilo je naknadu za eksproprisano zemljište, a Općina Novo Sarajevo prije nekoliko dana izdala građevinsku dozvolu. Slijedi raspisivanje javne nabavke za izbor izvođača radova.
Od deset godina, sedam se čekalo
– Velikim naporima Općine Novo Sarajevo, a uz podršku Vlade KS, tek nedavno su riješeni imovinsko-pravni odnosi koji su kočili dalju izgradnju Južne longitudinale na potezu od P58-P59 do P60 – kažu za Fokus u ovoj općini.
Podsjećaju da je u septembru prošle godine izdata dozvola za izgradnju i rekonstrukciju ulica Hamdije Čemerlića, Bulevar Ivice Osima i Zagrebačka, izgradnju kružnog toka, te servisne k-k saobraćajnice od istog profila i uz rekonstrukciju infrastrukturne mreže. Inače, radovi na Južnoj longitudinali počeli su prije više od deset godina.
googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘intext_4’); });
Plan je da se poveže Mojmilo, Alipašino Polje, Švrakino Selo, Aneks, Hrasno, Hrasno Brdo, Grbavica i Skenderija. Saobraćajnica bi trebala imati po dvije trake u oba smjera, i kao takva samo je dijelom završena jer osim u Novom Sarajevu, radovi su stopirani i na teritoriji općine Novi Grad.
Direktorica Zavoda za izgradnju KS Belma Barlov kaže da nastavak izgradnje ceste na području te općine zavisi od odluka nadležnih.
– Vlada KS, Ministarstvo saobraćaja i Općina Novi Grad kao jedinice lokalne samouprave zaduženi su za određivanje prioriteta i izgradnju primarnih gradskih saobraćajnica, izradu prostorno-planske dokumentacije, vođenje postupaka izdavanja dozvola i slično – kaže Barlov.
Nema papira, nema urbanističke
S druge strane, u Općini Novi Grad kažu da nisu u mogućnosti odgovoriti na zahtjev Zavoda za izgradnju KS za izdavanje urbanističke saglasnosti jer “nedostaju papiri”.
– Zavod za izgradnju, u ime Direkcije za puteve KS, podnio je zahtjev za izdavanje urbanističke saglasnosti za izgradnju dijela Južne longitudinale, od profila P 112 do profila P 151, koji obuhvata područje od granice sa općinom Novo Sarajevo do Suda BiH. Općinska služba za urbanizam je, radi upotpunjavanja zahtjeva, zatražila dostavu idejnog i glavnog projekta, kao i izjašnjenje o usklađenosti s provedbeno-planskom dokumentacijom. S obzirom da traženi dokumenti do danas nisu dostavljeni, nismo u mogućnosti izdati urbanističku saglasnost – kažu u Općini za Fokus.
Još jedna gradska saobraćajnica u izgradnji je dugi niz godina. Radovi na Prvoj transverzali počeli su prije rata 90-ih, a Urbanističkim planom Grada Sarajeva planirana je još 1985. godine kada je bilo nemjerljivo manje automobila i gužve na cestama. I ovdje isti slučaj. Niko ne može predvidjeti kada će biti završena, pa građanima ne ostaje ništa drugo nego da se naoružaju strpljenjem kada iz centra grada krenu put Vogošće, ili obrnuto.
– Što se tiče Prve transverzale, tamo gdje su riješeni imovinsko-pravni odnosi se radi, a to je tunel i bit će ubrzo spoj do Hotonja. U planu je da se u ovoj godini probiju obje cijevi – navodi direktor Direkcije za puteve KS Selmir Kovač.
Rušenje četiri zgrade sa 48 stanova
Početak trase Prve transverzale je na raskrsnici kod Srednje mašinske tehničke škole i Ambasade SAD. Nastavlja se pored Željezničke stanice do marketa Penny, pa zelenim pojasom između Koševskog Brda i Velešića. Od Velešića je trasa preko Kobilje Glave, a potom preko područja između Hotonja i Vogošće, gdje bi se trebala povezati s Vogošćanskom petljom i autoputem.
Iz kantonalnog Zavoda za izgradnju kažu da su u skladu sa zaključcima i zaduženjima Vlade KS pokrenuli postupak rješavanja imovinsko-pravnih odnosa na području općina Centar, Novo Sarajevo i Vogošća. Dakle, od Ulice Kranjčevićeva do uključenja u magistralnu cestu M-18 u Hotonju.
– Većina objekata je u privatnom vlasništvu, tako da je rušenje objekata i nastavak izgradnje saobraćajnice i transverzale izgledan tek nakon rješavanja imovinsko-pravnih odnosa kako propisuje Zakon o eksproprijaciji FBiH, odnosno nakon isplate naknade vlasniku što je uslov za ulazak u posjed eksproprisanih nekretnina. Radi o izuzetno složenim postupcima jer se eksproprijacija provodi kroz urbane zone gdje je potrebno eksproprisati veliki broj stanova, stambenih, poslovnih objekata i zemljišta sa različitim pravnim statusom. Kao primjer navodimo četiri stambene zgrade u Jukićevoj ulici gdje je potrebno eksproprisati i isplatiti naknadu za 48 stanova u vlasništvu fizičkih lica – pojašnjava direktorica Barlov.
Ona je naglasila da i ovdje postoje sudski sporovi, te da će okončanje pokrenutih postupaka eksproprijacije u velikoj mjeri ovisiti od dinamike rada sudova.
Još sloj asfalta pa otvaranje transverzale
– Predmeti od kojih direktno zavisi nastavak izgradnje do budućeg nadvožnjaka Grand se vode pred Općinskim i Kantonalnim sudom u Sarajevu u vanparničnom i žalbenim postupcima radi određivanja naknade vlasnicima. Općine Centar i Novo Sarajevo kontinuirano vode preostale postupke eksproprijacije po prijedlogu ovog zavoda. Trenutno se radovi izvode na dionici tunela Kobilja glava, dok se početak izvođenja radova od tunela Kobilja glava do uključenja u magistralnu cestu M18 u Hotonju očekuje nakon okončanja rješavanja imovinsko-pravnih odnosa koji postupci su pri kraju – navode u Zavodu za izgradnju KS.
Radovi na izgradnji kružnog toka na Barama i izmještanje Alipašine ulice radi spajanja sa izgrađenim dijelom Prve transverzale ovise od aktivnosti JP Ceste FBiH, koji su uz Direkciju za puteve KS investitori izgradnje ove dionice. Očekivano, i u ovom slučaju potrebno je riješiti imovinsko-pravne odnose.
Svijetla tačka mogla bi biti IX transverzala gdje su takvi postupci okončani, a prema nedavnoj izjavi kantonalnog ministra saobraćaja Adnana Štete, otvaranje ove dionice očekuje se krajem septembra.
Iz Općine Novi Grad navode da bi kružni tok na spoju ulica Džemala Bijedića, Ive Andrića i IX transferzale trebao biti završen u augustu. Ovi radovi izvode se u saradnji sa Ministarstvom saobraćaja i Direkcijom za puteve KS. Preostalo je postavljanje završnog sloja asfalta, dijela javne rasvjete, te vertikalne i horizontalne signalizacije.