“Gradska inspekcija ustanovila je danas da je počelo asfaltiranje dijela Ulice Koste Jarića bez dozvole Grada, zbog čega je naložila zabranu daljnjeg izvođenja ovih radova. Posao je obavljala firma ‘Niskogradnja’ iz Laktaša. S obzirom na to da nije zatečeno odgovorno lice već samo radnici tog preduzeća, ostavljen je službeni poziv i izrečena zabrana daljeg obavljanja radova”, saopštili su u petak iz Odjeljenja za inspekcijske poslove i komunalnu policiju.
PDP-ov gradonačelnik Draško Stanivuković poručio je da svaka firma koja, mimo dozvola nadležnih organa, bude pravila ovakve prestupe – neće moći sarađivati sa Gradom.
“Od početka mandata insistiramo na poštovanju svih propisa i svaka firma koja bez saglasnosti gradskih organa izvodi bilo kakve radove na javnim površinama, moraće se suočiti sa posljedicama”, istakao je Stanivuković.
Naravno, što je nelegalno, treba odmah sasjeći u korijenu, pokazati zube SNSD-ovom tajkunu Ljubomiru Ćubiću, ali i SNSD-u koji voli da, pred izbore za savjete mjesnih zajednica, pokupi jeftine asfalt-poene. Međutim, da li primjena zakona zavisi od toga ko ih kupi?!
Dok su iz odjeljenja kojim gazduje Siniša Štrbac (čovjek koji, na primjer, kompletnu inspekciju počasti slobodnim danima, kao da je ona kakvo privatno preduzeće) saopštavali kako ovo rade po zakonu, što je svakako tačno, zaboravili su da je tek koji mjesec ranije i legalista Stanivuković činio isto. U mnogo većem obimu.
Usred grada kojim upravlja, objavio je Žurnal 21. oktobra prošle godine, izvodio je razne građevinske radove, fotografisao se i objavljivao po društvenim mrežama, a da za te poslove nije imao pribavljenu nijednu građevinsku dozvolu. Izgradnju cjevovoda na Brkovića putu, sanaciju klizišta u Motikama, asfaltiranje ulica u Kuljanima i izgradnju puta u Preradima pokušao je, mimo Zakona o uređenju prostora i građenju Republike Srpske, da podvede pod „hitne sanacije“, redovna održavanja i modernizacije.
Pravnica Snježana Maleš iz Kancelarije za građane potrudila se da, krajnje pravnički nevješto, rastumači pa i zaštiti javašluk nadležnih.
KLIZIŠTE U NASELJU MOTIKE I VODOVOD NA BRKOVIĆA PUTU
Klizište u Motikama, rekla je, Gradska uprava sanirala je na osnovu projektno- tehničke dokumentacije firme „Geoput“ iz avgusta 2019. godine (vremena u kojem je Banjalukom vladao SNSD). Kako je klizište ugrožavalo cestu, a po logici „navodnom empatijom zaobiđimo propise“, u „promijenjenoj“ Gradskoj upravi koristili su samo dio gorepomenutog Zakona.
„Propisano je da u slučaju neposredne opasnosti bez građevinske dozvole mogu graditi objekti koji služe sprečavanju, odnosno otkalanjanju štetnih posljedica. U konkretnom slučaju, za sanaciju klizišta nije pribavljena građevinska dozvola“, stajalo je u dopisu Žurnalu.
Međutim, u članu 126. Zakona o uređenju prostora i građenju jasno piše:
„U slučaju neposredne opasnosti od velikih prirodnih nepogoda ili drugih razaranja tokom tih događaja, odnosno neposredno nakon njihovog prestanka, bez građevinske dozvole mogu se graditi objekti koji služe sprečavanju, odnosno otklanjanju štetnih posljedica.“
Kako u Banjaluci u posljednjih nekoliko godina, a svakako u taj period ulazi i klizište u Motikama, nije proglašeno stanje elementarne nepogode, tako je šefica Kos morala prvo da obezbijedi valjanu dozvolu pa tek onda da prione na posao. Zapravo, jedina elementarna nepogoda bili su izvođači i nadzorni organi, odgovorni za loše urađen posao.
Zanimljivo, i tada novoimenovani direktor banjalučkog „Vodovoda“ Predrag Duduković, kojeg je Stanivuković postavio u fotelju, priznao je da cjevovod na Brkovića putu nema dozvolu. Aludirajući valjda da su za sve krivi „oni prošli“, ne dovodeći u pitanje ove sadašnje, poručio je:
„Investicija je otvorena u novembru 2020. Prva privremena situacija koja je obuhvatila nabavku i isporuku cijevi datira iz decembra 2020. Radovi su završeni u oktobru 2021.“
Zaboravio je još da navede da je Draško Stanivuković na dužnost stupio 24. decembra 2020.
ASFALTIRANJE ULICA U KULJANIMA I PUT U PRERADIMA
Još 1. oktobra prošle godine Republički sekretarijat za raseljene i migracije i Grad, na čijem je čelu bio Igor Radojičić, zaključili su ugovor o sufinansiranju projekata izgradnje insfrastrukture. Za asfaltiranje ulica u naseljima Kuljani i Debeljaci odvojeno je 45.000 KM. Stanivuković je potom 19. marta 2021. za izvođača izabrao „Kozaraputeve“ prijedorskog tajkuna Dragana Čorokala, kojeg je dojučerašnja gradonačelnikova desna ruka, odbornik Ivan Begić godinama prozivao za kriminal. Sve je koštalo i više – 46.343,70 KM. Očito su našli zajednički jezik pa su 7. i 10. Kuljanska ulica asfaltirane, ali, priznala je Maleševa – bez dozvole.
Po ubjeđenju Kosove, odgovorne za ove poslove, za modernizaciju saobraćajnica nisu potrebni nikakvi dokumenti. Istom logikom vodila se i kod asfaltiranja 21. Kuljanske ulice zavodeći je kao „redovno održavanje“. Pribavljanje dokumentacije za građenje nije bilo od naročitog značaja ni prošloj SNSD vlasti pa su asfaltirani putevi po selima za potrebe predizbornih kampanja. Put u Preradima nikada nije imao dozvolu, a nije je imalo ni prošlog oktobra, kada je navlačenje 250 metara asfalta podvedeno pod, takođe, „redovno održavanje“, ali nelegalnog objekta.
Po ovom vjerovanju Kosove, ali svakako mimo Zakona, danas bi svako mogao da uzme bilo koju livadu, kaže da mu je namjera da je modernizuje i redovno održava i „pruži“ asfalt gdje mu je volja.
Međutim, zanimljivo je bilo da je zaštita „obične službenice“, kako je zove savjetnica za medije gradonačelnika Stanivukovića Tanja Vukomanović, išla do neslućenih nivoa. Na pitanje Žurnala ko je bio zadužen za nadzor nad ovim radovima ispred Grada, stigao je odgovor sa pobrojanim inženjerima iz Odsjeka za puteve. Grad je ponovo štitio Jelenu Kos, koja je svim tim inženjerima, u stvari, šefovala.
NESAVJESNO – KO GOD JE NA VLASTI
Nesavjestan rad u službi njoj i nije stran. Još polovinom aprila 2013. godine mediji su pisali da će Kosova, tada glavni inženjer za građevinarstvo u Odjeljenju za stambene i komunalne poslove i poslove saobraćaja, biti smijenjena te da joj prijeti krivična prijava. Razlog tome bilo je asfaltiranje Ulice Arčibalda Rajsa u Debeljacima.
Grad je tada za asfaltiranje 530 metara puta firmi „Energetik“ platio 190.000 KM, a Kosova je bila nadzorni organ ispred tadašnje Administrativne službe. Kontrolisala je i bila zadužena za tehnički prijem izvedenih radova i konstatovala da su dobro urađeni, iako je asfalt stizao hladan. Rupe su se pojavile odmah po završetku poslova, mještani Debeljaka digli su bunu, a „Energetiku“ je naređeno da o svom trošku popravi ogromnu štetu.
Za vrijeme tog istog SNSD-a očito je i pomilovana, a onda se stranci dokazivala na, na primjer, mostovima. Tokom pretprošle SNSD godine upravo stavka mostovi, po ugovoru sa firmom“Građenje Đurić“, koštala je 189.697,48 KM. Lokalna administracija nema nikakvu drugu, pa ni foto-dokumentaciju o ovim poslovima. U Odjeljenju za finansije postoji samo tabela, koju su nazvali „realizacija ugovora“. Odgovorna ispred Grada za nadzor bila je – Jelena Kos, Stanivukovićeva borkinja protiv kriminala i korupcije.
Ovaj novac, otkrio je Žurnal, nije utrošen za obnovu mostova, već za prostiranje asfalta pred narod u izbornoj godini, a za potrebe kampanje SNSD-a.
U Gradskoj upravi nam je rečeno da je koncept ugovora sa „Građenjem Đurić“ u predmjeru i predračunu napravljen zbirno:
„…Pripremni radovi, zemljani radovi, betonski i ab radovi, radovi od čelika, hidroizolaterski i asfalterski, teskarski i ostali radovi i rade se prema predračunu iz ugovora, tj. prema vrsti radova, a ne prema objektima“.
Upravo sve zbirno iz ugovora ostavilo je prostora za malverzacije i trošenje namjenskog novca u druge svrhe i za drugačije interese.
I o nekretninama Jelene Kos Žurnal je takođe opširno pisao.
(zurnal.info)