JKP ČAPLJINA Direktorici produžuju mandat svakih 6 mjeseci, gubici vode enormni, zaposlenja i javni natječaji sumnjivi
Ured za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine objavio je izvještaj o financijskoj reviziji Javnog komunalnog poduzeća (JKP) “Čapljina” za 2023. godinu. Revizija je otkrila niz nepravilnosti u poslovanju ovog javnog poduzeća, što je rezultiralo negativnim mišljenjem revizora.
JKP Čapljina u 100 postotnom je vlasništvu Grada Čapljine, a revizorski izvještaj prepun je zaključaka o iznimno lošem radu ovog javnog poduzeća kojem je na čelu od 2019. godine V.D. direktorica, Martina Vidić. Dotadašnji direktor društva Mario Čolić podnio je u siječnju 2019. godine nadzornom odboru neopozivu ostavku iz osobnih razloga, nakon čega je odlukom članova Nadzornog odbora imenovana Martina Vidić na mjesto voditelja društva JKP Čapljina na razdoblje od šest mjeseci. Od siječnja 2019. do srpnja 2024. direktorici Vidić je mandat produžavan svakih šest mjeseci, a javni natječaj za novog direktora nikada nije raspisan.
Precijenili prihode, gubitak vode 85 posto
Izvještaj otkriva da su prihodi precijenjeni za 346.924 KM zbog nepravilnog evidentiranja komunalne naknade koja pripada jedinici lokalne samouprave. Također, poslovni rashodi i troškovi u iznosu od 129.000 KM, kao i aktivna vremenska razgraničenja u iznosu od 329.414 KM nisu potkrijepljeni relevantnim knjigovodstvenim ispravama.
Revizija je također utvrdila da Društvo nije izvršilo ocjenu vrijednosti imovine, što može dovesti do precijenjenih sredstava i financijskog rezultata za 2023. godinu.
Revizija JKP “Čapljina” za 2023. godinu donijela je negativno mišljenje zbog nekoliko ključnih nepravilnosti.
Prvo, prijem deset zaposlenika obavljen je bez javnog oglašavanja, kršeći Zakon o radu i interne pravilnike. Drugo, uprava nije poduzela mjere za smanjenje gubitaka vode, što je rezultiralo gubitkom od najmanje 8.821.515 KM. Treće, godišnji popis imovine i obaveza nije proveden u skladu sa zakonom. Četvrto, postupci javnih nabavki nisu ispunili zakonske zahtjeve, uključujući prethodnu provjeru tržišta i transparentno objavljivanje izvještaja.
Vrijednost zaliha sirovina, materijala i rezervnih dijelova u iznosu od 300.102 KM nije potvrđena zbog nepostojanja sveobuhvatnog vrednovanja. Potraživanja od kupaca nisu pravilno iskazana, što dovodi do precijenjene imovine i financijskog rezultata.
Izvještaj je dodatno ukazao na nejasnu strukturu i visinu iskazanog kapitala, jer je rezervni kapital pogrešno prikazan. Obveze za vodne naknade nisu pravilno evidentirane, što dovodi do netočnog prikaza obaveza i rashoda.
Na kraju 2023. godine Društvo je ostvarilo negativan financijski rezultat – gubitak u iznosu od 203.605 KM.
Kompletan revizorski izvještaj možete pogledati OVDJE.
Zapošljavanja bez natječaja
Posebno zabrinjava činjenica da je prijem u radni odnos za deset novozaposlenih izvršen bez provođenja javnog oglašavanja, što nije u skladu sa zakonskim propisima niti internim pravilnicima. Ova praksa ozbiljno narušava transparentnost i jednakost u zapošljavanju, primjećuju revizori.
Zasnivanje radnog odnosa u JKP “Čapljina” obavlja se putem ugovora o privremenim i povremenim poslovima na mjesečnoj razini, dok se ne ukaže potreba za stalnim radnim mjestom. Nakon toga, direktor donosi odluku o prijemu radnika i raspisuje natječaj koji se dostavlja Službi za zapošljavanje. Međutim, revizija je otkrila da nije sačinjen zapisnik o natječajima, a prijavljivali su se samo već zaposleni radnici.
Natječaj od 7. rujna 2023. nije bio objavljen u dnevnom tisku niti na internetu, čime je prekršen Zakon o radu i interni pravilnik, što narušava transparentnost. Preporučeno je usklađivanje internih akata sa zakonskim propisima i osiguranje transparentnosti u zapošljavanju.
Na čelu ustanove već pet godina vršiteljica dužnosti
Također, upravu Društva čini vršiteljica dužnosti direktorice, imenovana još 2019. godine na razdoblje od šest mjeseci. Međutim, natječajna procedura za izbor direktora Društva nikada nije pokrenuta, a mandat v.d. direktorice se kontinuirano produžava odlukama Nadzornog odbora svakih šest mjeseci, što dodatno narušava stabilnost i učinkovitost upravljanja.
Troškovi plaća i ostalih primanja zaposlenih u JKP “Čapljina” za 2023. godinu iznosili su 2.381.327 KM, što čini 49 posto poslovnih rashoda.
Od toga, bruto plaće zaposlenih iznosile su 1.841.820 KM, ostale naknade 412.452 KM, a naknade angažiranih fizičkih osoba i članova odbora 127.055 KM. Plaće se obračunavaju prema Pravilniku o radu, koji uključuje osnovnu plaću, dodatke za radni učinak i uvjete rada.
Osnovna plaća je određena umnoškom najniže satnice, koeficijenta složenosti posla i mjesečnog broja sati rada. Tijekom godine, primijenjena je neto satnica od 2,35 KM. Radna mjesta su razvrstana u osam grupa poslova s koeficijentima složenosti od 1,25 do 5,9. Plaća v.d. direktorice određena je koeficijentom 5,9, s najvišom isplatom od 2.518 KM. Najniža plaća isplaćena je u iznosu od 569 KM, dok je prosječna plaća iznosila 1.046 KM.
Isplate toplog obroka, prijevoza, regresa, vjerskih praznika i mlijeka također su obuhvaćene, ali bez obračuna poreza i doprinosa.
Šteta od 8 milijuna KM
Revizori su dali nekoliko preporuka za ispravljanje uočenih nepravilnosti. Društvo treba uskladiti interne akte sa zakonskim propisima i međunarodnim standardima, te osigurati transparentnost i jednak pristup zapošljavanju. Poduzimanje mjera za smanjenje gubitaka vode je također nužno kako bi se zaštitili interesi društva.
Uvidom u evidencije i fakturirane usluge isporuke vode krajnjim potrošačima, utvrđeno je da JKP “Čapljina” ostvaruje značajne gubitke vode, koji su u 2023. godini iznosili oko 85 posto. Najveći dio gubitaka rezultat je bespravnih priključaka.
Iako je Društvo 18. ožujka 2024. godine donijelo Pravilnik o otkrivanju ilegalnih priključaka, ovi gubici predstavljaju izgubljenu dobit od najmanje 8.821.515 KM. Neutvrđivanje najniže cijene javnih vodnih usluga dodatno otežava financijsku stabilnost.
Sredstva od komunalne naknade treba evidentirati u skladu sa zakonom, a vrijednost sumnjivih i spornih potraživanja treba ispraviti u skladu sa standardima. Osiguranje dokaza o vlasništvu nad nekretninama koje Društvo koristi je također preporučeno.
Nekoliko spornih javnih nabavki
Tijekom 2023. godine, JKP “Čapljina” koristilo je Pravilnik o javnim nabavkama iz 2007. do donošenja novog u veljači 2023. godine.
Plan javnih nabavki za 2023. godinu donesen je krajem 2022. godine i revidiran čak 41 put, često retroaktivno uključujući već provedene postupke.
Društvo je provelo 539 postupaka javnih nabavki ukupne vrijednosti 894.377 KM, ali mnogi postupci nisu bili usklađeni sa zakonom. Posebno su problematične nabavke koje nisu omogućile fer konkurenciju ili su sprovedene bez adekvatne provjere tržišta.
Tijekom 2023. godine, JKP “Čapljina” imalo je nekoliko spornih nabavki. Prvo, nabavka polovnog komunalnog vozila vrijednosti 130.000 KM, gdje je ponuda Steel d.o.o. Zenica odbijena zbog nedostavljanja ovjerenih kopija dokumenata, čime je narušena konkurencija. Na kraju je kupljeno skuplje vozilo od JPK Neum.
Zatim, održavanje računovodstvenog softvera Wincom-Matsy, za što je proveden pregovarački postupak bez objave obavještenja i nije dostavljen izvještaj Agenciji za javne nabavke.
Radovi na gradskim fontanama također su problematični zbog kašnjenja od 85 dana bez fakturirane kazne prema izvođaču radova. Procjena rizika za radna mjesta uključivala je dva direktna sporazuma sa Tehnozaštita d.o.o. Mostar, čime je nadmašena procijenjena vrijednost bez odgovarajućeg postupka javne nabavke.
Revizija JKP “Čapljina” za 2023. godinu otkrila je značajne nepravilnosti u poslovanju koje zahtijevaju hitne korektivne mjere. Implementacija ovih preporuka bit će ključna za vraćanje povjerenja javnosti i osiguranje dugoročne održivosti poduzeća. Kako se navodi u izvještaju, “Društvo nije izvršilo ocjenu vrijednosti imovine, što može dovesti do precijenjenih sredstava i financijskog rezultata za 2023. godinu,” što ukazuje na potrebu za temeljitom revizijom i reformama unutar poduzeća.