ŠOKIRALO I REVIZORE Otkriveno kako Široki Brijeg odvoz otpada plaća 60 KM po toni, dok Ljubuški plaća šest puta manje
Ured za reviziju FBiH vršio je reviziju financijskih izvještaja o poslovanju Grada Širokog Brijega za 2023. i zbog većeg broja nepravilnosti ovoj jedinici lokalne samouprave koju sa gradonačelničke pozicije već 20 godina predvodi HDZ-ov Miro Kraljević dao negativno mišljenje.
Ignorirali preporuke, radili po svom
Izvješće navodi nekoliko ključnih nedostataka, uključujući nepostojanje jedinice za unutarnju reviziju te izostanak izrade dokumenta okvirnog proračuna i operativnih planova, kao i neplanska raspodjela financijskih sredstava i nepoštivanje zakonskih odredbi. Također, izvješće ističe da nisu provedeni nadzor i provjera korištenja dodijeljenog zemljišta, nije obuhvaćena cjelokupna imovina u popisu, te su nabave robe i usluga izvršene bez primjene javnih nabava.
Posljednja revizija poslovanja Širokog Brijega izvršena je 2019. a u četiri godine, prema tvrdnjama revizora realizirano je sedam njihovih preporuka, dok je čak 18 preporuka ostalo izignorirano.
Ono što je šokiralo čak i revizore koji su se u svom radu susretali sa svakakvim nepravilnostima je način na koji Široki obavlja svoje komunalne djelatnosti.
Odvoz smeća Ljubuški plaća 10 km po toni, Široki šest puta više
Odluka o komunalnoj naknadi iz 2012. predviđa da rješenja donosi Služba za prostorno uređenje, a naknada se uplaćuje na račun Javne ustanove “Coming”. Revizija je utvrdila da ova Odluka nije u skladu sa Zakonom o riznici u FBiH i Zakonom o komunalnoj djelatnosti, zbog čega se ne može potvrditi realno iskazivanje neporeznih prihoda.
Komunlani otpad iz Širokog Brijega u Zenicu odvozi privatno poduzeće Gram-Trans (Prema portalu Companywall u vlasništvu Ferde Galića) a kako revizija utvrđuje, osim što je ovo poduzeće odabrano bez javnog natječaja, uz to od grada dobiva i subvenciju. Tako u izvješću stoji:
“Subvencije javnim poduzećima iskazane su u iznosu od 2.303.809 KM, a odnose se na subvencije za zbrinjavanje komunalnog otpada (1.325.304 KM), subvencije Dječjem vrtiću „Trnoružica“ (360.765 KM), subvencije za zapošljavanje pripravnika (253.242 KM), subvencije za Radio Široki Brijeg (125.800 KM), transfer JKP „Čistoća“ (100.727 KM), subvencija za Hrvatski kulturni Dom (84.320 KM), subvencije za TV HZHB (53.280 KM) i subvencije Dječjem vrtiću „Pčelica“ (370 KM).
Subvencije za zbrinjavanje komunalnog otpada iskazane su u iznosu 1.325.304 KM, a u cijelosti se odnose na pružene usluge firme Gram Trans d.o.o. Široki Brijeg. Za pružanje usluga zbrinjavanja komunalnog otpada nije provedena procedura odabira najpovoljnijeg ponuđača, te samim tim usluge su pružane bez zaključenog ugovora,što nije sukladno Zakonu o javnim nabavama. Dobavljač ispostavlja fakture za prijevoz po jediničnoj cijeni od 1.696,50 KM, u privitku kojih su otpremnice za usluge „odvoz komunalnog otpada na relaciji Široki Brijeg – Zenica“ i fakture za deponiranje komunalnog otpada po jediničnoj cijeni od 60 KM/t bez uračunatog PDV-a.
Grad je prihvaćao fakture za deponiranje komunalnog otpada bez prilaganja dokumentacije o količini deponiranog otpada od pružatelja usluga, kao i bez podataka o cijeni koju dobavljač plaća pri deponiranju. Usporedbe radi, Grad Ljubuški sukladno zaključenom ugovoru plaća naknadu od 10 KM/t za deponiranje otpada JP „Regionalna deponija“ Doboj. Zbog navedenog nismo mogli potvrditi da su za usluge zbrinjavanja komunalnog otpada zadovoljena proračunska načela efikasnosti, ekonomičnosti i transparentnosti.”
Ovo je samo djelić iz izvještaja koji pokazuje koliko se Širokim Brijegom kao gradom nije upravljalo ‘domaćinski’. Idućih dana na Hercegovina.info možete čitati i nastavak u kojem će biti više riječi o internoj reviziji, javnim nabavkama i financijskoj šteti na proračun grada koja je izazvana lošim upravljanjem.
Cijelo izvještaj pročitajte OVDJE.